12 mei 2014, Saint Croix - Orbe

12 mei 2014 - Orbe, Zwitserland

Even een bui trotseren    De prachtige natuur    Onderweg

Saint Croix, de naam klinkt mooier dan het dorp er bij ligt, maar daar buiten is de natuur overweldigend. Ik heb zelfs in de verte sneeuw op bergen gezien. Een vrouw zei dat het de Mont Blanc zou zijn. Ik moet het geloven. Voor de rest is de dag zwaar vermoeiend verlopen. Er zijn nl. twee opties, maar ze zijn beiden zowel in het boekje als en route niet duidelijk aangegeven. Dus ik ging deze keer de fout in en als dat ook nog betekent dat je vanuit een dal weer steil, onnodig, omhoog moet en mijn vriend weer aan mijn nek hing, wordt het even te veel. Gelukkig heeft de natuur veel goedgemaakt, maar de laatste 6 km, ik had er al 22 op zitten heb ik moeten afhaken en een bus naar Orbe genomen. Daar zit ik nu in een redelijk goedkoop hotelletje 2 dagen om de laatste 36 km te lopen. Ik verwacht dat ik vrijdag terug kan reizen.
Wat valt op in Zwitserland: het lijkt hier toch nog heel veel op het aanpalend Frankrijk.  De prijzen liggen wel zeker 20% hoger en dat zonder het valuta verschil. Dus snel er doorheen.
Ze spreken haast geen Duits hier en al helemaal geen Engels.
Verder ben ik helemaal leeg vandaag en ik weet niet of het verslag nog geplaatst gaat worden. Dan wordt het morgen. Ik heb er geen spijt van dat ik de Francigena genomen heb als route, omdat Frankrijk toch iets speciaals heeft en van improviseren wordt ik niet onrustig. Als je je mond gebruikt wanneer nodig, komt altijd uiteindelijk alles goed.
Dus even geen leuke gesprekken, wel schitterende natuur. In de bus wel nog even gesproken met een dame uit Hongkong, die al meer dan 30 jaar hier woont en die ook vertelde dat het de Mont Blanc is in de verte.
Genoeg voor vandaag.

1. Cor en Marianne:
    12 mei 2014
    Hoi Ger,

Je hebt regen zo te zien, hier plenst het ook al een paar dagen,
    mooi dat je toch zo van de natuur genieten kunt.
    Van die lege dagen kan ik me ook nog wel herinneren,
    geeft misschien ruimte voor nieuwe indrukken en daar
    wens ik je er veel van,

groetjes en buen camino, Marianne
  2. Ilse en gerard Rietveld:
    12 mei 2014
    Het einde van het eerste gedeelte is in zicht, mooie prestatie. Het weer zit zo te zien niet erg mee. Lekker slapen vannacht. Groetjes
  3. Léon:
    13 mei 2014
    Wat ik mij al enige tijd afvraag: is Rome de bestemming van uw tocht? (Ik zie steeds aanwijzingen omtrent een spoedige terugkeer naar huis).
  4. Alexandra:
    13 mei 2014
    Iedere dag lees ik je reisverhaal weer met plezier. Ik vind het echt knap dat je dit in je eentje doet. En daar hoort natuurlijk ook een dag bij dat het minder is en dat je heel moe bent, stel ik me zo voor. Ik wens je veel sterkte en plezier bij de laatste etappes! Ik denk dat je over een paar dagen wel een heel voldaan gevoel zal hebben en natuurlijk helemaal happy dat je het thuisfront weer zult zien.

Veel plezier nog!
  5. Hans en Ingeborg:
    Hallo Ger,

Knap hoor wat jij tot nu al bereikt hebt. En praten met mensen om dingen te vinden, daar hebben ze bij Meesters nog nooit problemen mee gehad.
    De zon gaat er nu ook aankomen, dus alles gaat stralen.
    groetjes en geniet ook nog even van het prachtige Zwitserland.
    Hans en Ingeborg
    p.s. wij vertrekken a.s. voor een korte vakantie naar Cochum.