29 maart 2015 Montefiascone - Viterbo

29 maart 2015 - Viterbo, Italië

Palmpasen  De olijftakjen worden gezegnd  Boven de uitgang staat nog 100 km. naar her graf van Petrus  Schitterend uitzicht  Pelgrim stanldbeeld  Een duidelijkere wegwijzer  Een deel van de Romeinse weg  Sociale contacten op een van de volkspleinen

Door verandering van de tijd wat later vertrokken. Stralend weer. Op een pleintje, niet ver van de Kathedraal, bij een ronde fontein, stonden vele mensen met een olijftak in hun hand. Dit moest iets met Palmpasen te doen hebben en wij wachten ook maar op wat gaat gebeuren. Om half elf kwam een priester, in vol ornaat, met wat volgelingen naar het plein en zegende alle takken, ook die van ons. Hij begroete ons nog speciaal omdat hij ons de dag van te voren in de sacristie nog een stempel in het wandelpaspoort heeft gezet.
Daarna vertrok de processie naar de Kathedraal voor de mis. Wij er achteraan, maar gaan verder want het werd nu wel tijd voor de volgende 18 km. Helemaal bovengekomen bij de Rocca dei Papi een fantastisch panorama over de volledige omgeving, inclusief het Bolsena meer.
En gelukkig nu een hele tijd afdalen. We lopen lang over een door de Romeinen aangelegde weg, genaamd via Cassia en dat in de volle zon. Nergens ook nu geen Bar, geen dorp, dus rustpuntjes werden stenen en muurtjes en steeds maar weer die vervelende blaffende honden. Uiteindelijk komen we uit de Terme Del Bagnaccio.
De natuurlijke bronnen leveren water tot 50 graden Celsius. Het staat er vol met caravans
en auto's. Wij lopen door en zien de stad korter bij komen.
Wat later dan gewoonlijk bereiken wij de oude stad, waar we terecht zijn gekomen bij een B&B. Toevallig is de dochter van de verhuurster degene die ons gisteren in het vorige dorp in een Pizzeria bediend heeft. We verkennen nog een beetje de stad keren terug naar het plein waar wij verblijven. Het is er druk. Overal druk pratende mensen. Op onze vraag of er iets gaat gebeuren krijgen we het antwoord: een dagelijks gebeuren. Sociale contacten en elkaar gewoon ontmoeten is de reden van deze volle pleintjes. Jammer dat wij dat in Nederland niet kennen.
Mogen weer een nieuwe dag met nieuwe verassingen.
Tot morgen.

1. Mieke:
    30 maart 2015
    wat een gezellige mail weer na zo'n mooie wandeldag Ger!
    Succes morgen... de laatste loodjes de komende dagen. Ik loop woe en do Pieterpad vanaf Groesbeek.....
  2. Jan:
    Hallo ger en tinneke
    Bij dit mooie weer zie je echt de schoonheid van t land
    Succes
  3. Gerda en Jan:
    30 maart 2015
    Aparte om op Palmpasen de religieuze (en culturele) gebeurtenissen mee te maken. Heeft wel wat. Wij zijn intussen ook in het bezit van gezegende takjes maar dan van Buxus! Hier was het gisteren vreselijk weer en vannacht was er ook nog hevige wind. Op dit moment een waterig zonnetje, we verlangen naar echt voorjaar! Geniet van de Italiaanse zon en veel succes met de laatste etappe!
    Groetjes van Gerda en Jan
  4. Harry en Desiree:
    31 maart 2015
    Ook wij wensen jullie vanuit een zeer stormachtig Nederland
    een fijne voortzetting van jullie geweldige reis.
    Heel veel groetjes van Desiree en Harry