31 oktober 2014, Sarzana

31 oktober 2014 - Sarzana, Italië

Gezellig buiten geëtaleerd fruit  Een uithangbord van een van de vele typische winkeltjes.En nog maar eensMonument op weg naar het Centrum  Halloween  Piazza St. George  Het kleurrijke plein

31 oktober 2014, Sarzana
Het is stil in Italië, nog net niet muisstil. En ze Communiceren zo graag. Doen ze ook, maar nu per mobiele telefoon. Je kunt ze niets meer vragen, ze zijn altijd aan het bellen. Op straat, in de trein, in de bus, nog niet in de kerk, maar daar komt de grote generatie niet meer. Nu de senioren nog en dan is het echt muisstil. Een moeder achter een sportwagentje, aan het bellen En in het wagentje een ongeveer 16 maanden oude baby met een speeltelefoon die ook belt, want ze weet al waar ze op moet drukken. Als Italië nu daar eens extra belasting op gaat vragen dan zijn alle problemen in een keer opgelost. Dus toch nog hoop voor Italië.
Vandaag dus met de trein naar Sarzana, een heel bijzondere aardige plaats. Veel pleintjes en veel kleine winkeltjes met allemaal hun eigen identiteit, hun eigen uitstraling en ieder met een andere toegevoegde waarde. Het is er zo gezellig, façades zijn nog volledig in oude stijl gebleven en iedereen heeft wel iets bijzonders. Wat zijn wij dan toch ver gezonken. Winkelconcentraties buiten de stad, XXL's bij voetbalvelden en in de stad vrijwel alleen nog landelijke ketens met bedrijfsleiders die om 18.00 snel de deur sluiten. In panden die qua uiterlijk volledig verziekt zijn.
Wat hebben we het verknald in Nederland! Bravo Italië, dat hebben jullie in ieder geval niet verknald.
Zoals jullie begrijpen, ik heb vandaag voor het eerst niet gewandeld. Dat viel niet mee. Ik ben begonnen met het zoeken naar een kamer en dan liefst in het centrum, want als ik dan toch niet wandel dan moet ik wel de stad kunnen proeven. Nu dat is gelukt. Op de Piazza Calandrini heb ik een uitstekend B&B gevonden. Op de tweede etage, met groot balkon en kijk zo uit over het leuke kleine pleintje. Het beste wat ik tot nu toe gehad heb. Dus in de stad gewandeld en uiteraard in enkele kerken geweest. De Dom is wel zeer bezienswaardig. Ook weer barok en hoe dichter je bij Rome komt hoe overdadiger de kerken worden.
Op eens viel mij op dat er nog al wat kinderen in beangstigende kleding rondliepen en dat werden er steeds meer. Niet lang daarna had ik in de gaten dat het om Halloween gaat. Ze zijn nog bezig.
Ik wilde morgen de bus of trein richting Aula nemen en dan naar Sarzana lopen, maar dat gaat mooi niet door. Allerheiligen of Allerzielen, ik weet het niet meer. Vrijwel geen openbaar vervoer. Nu doe ik het anders, want ik wil dit mooie stuk niet missen. Ik loop in tegenovergestelde richting, dus richting Aula. En dan zie ik wel of er liftend een (Aller) Heilige op de weg zit die mij mee terug wil nemen. Overmorgen gaat het dan naar Marina di Massa. Ik blijf in Sarzana, waarschijnlijk 3 dagen. Na Marina di Massa hoef ik nog maar 44 km te lopen en dan zien we wel verder. Tot morgen maar weer.

Marjolein als je op het kerkhof komt graag zo'n kaarslampje bij Junk. Komt wel goed en alvast dank.

1. Gerda en Jan:
    31 oktober 2014
    Wat een kleurrijke en sfeervolle plek ! Groot gelijk dat je hier een pauze neemt en even blijft. Zoals de foto's tonen is het mooi weer. Ook hier was het vandaag een zonnige dag en morgen wordt het nog warmer (rond de 21 graden!). Geen typisch Allerheiligen weer, op de terrassen wordt nog volop genoten en toeristen blijven komen in het heuvelland.
    Wij genieten er ook nog even van!

Hartelijke groeten Gerda en Jan
  2. Mieke:
    31 oktober 2014
    inderdaad een mooie plaats om te vertoeven Ger! Het loopt (treint) allemaal gesmeerd ....succes morgen! Ik steek ook een kaarsje voor jou op Ger!
  3. Gerry en Boogie Lymandt:
    1 november 2014
    Ger het is zo interessant wat jij allemaal mee maakt; mooi;
    geweldig wat jou lukt; geniet maar lekker
    hier wordt het vandaag ook echt warm

groetjes Gerry en Boogie
  4. Marjolijn meindersma:
    4 november 2014
    Lampje en bloemetje voor junk is geregeld. Dat dorpje heeft je beslist goed gedaan ook al is communicatie bijna niet mogelijk dank zij onze moderne verworvenheden. Mooi stukje tijd geschiedenis en zo is het maar net