10 mei 2014, Ornans, 22 km richting Pontarlier langs de Le Loue

10 mei 2014

Zeer mooie omgeving    image    Bewijs dat ik op weg ben    Een idee voor een brievenbus

Een bijzonder mooie wandeling. Eerst nog even in het Cafe waar ik gisteren die aardige man trof een kopje koffie drinken. Dacht ik toch even dat hij er weer zat, gekleurd petje op, Jack aan, maar toen ik een verticale beweging over mijn borst maakte, kreeg ik de indruk dat hij aan mij begon te twijfelen. Het was hem bij nader inzien dus niet. Vandaag flink doorgestapt, weinig helling langs de rivier. Het is een schitterend dal met hoge bergen en rotsen en daar tussen in de Le Loue, met zijn telkens terugkerende watervalletjes. Af en toe links lopend, dan weer rechts. Bij een van die oversteken moest ik over het terrein van een oude dame die wat in de tuin stond te morrelen, de kruiwagen vullend. We maakten uiteraard een praatje al is het alleen pro forma de weg vragend.

Maar het werd toch iets meer. Je moet nooit iemand naar zijn leeftijd vragen, maar gewoon je eigen leeftijd vertellen, dan komt die van de ander wel vanzelf. 86 was ze en ze woonde alleen.
Haar man was 15 jaar geleden overleden en kinderen had ze niet. Het verpauperde steenfabriekje was van haar man. Ze wilde niet meer weg hier, ze wilde hier doodgaan en dit allemaal binnen 15 minuten verteld. Jammer dat niemand naar zo'n vrouw omkijkt. Om bv de lange haren op haar kin te verwijderen. Als bij mij wat uit mijn neus groeit zit daar gelijk iemand boven op en jullie weten wie.
Voor de rest was het een schitterende natuurwandeling, met af en toe zelfs banken en een enkele forelvisser die niets ving. Ik heb een van hun verteld dat dit kwam omdat hij oranje schoenen aan had en daar zijn vissen niet op gesteld.
Een tunnel midden op de weg nodigde uit om doorheen te lopen, maar heb het toch maar niet gedaan. Ben er langs omhoog geklauterd en aan de andere kant weer naar beneden. Gelukkig niet de tunnel ingegaan want andere was dicht. Nog even dit: die neusbeweging kan ook inhouden dat die ander teut is wordt mij door een van mijn volgers verteld: Bourre soul ivre.

enkele namen van gepasseerde dorpjes: Lods, Mouthier-Haute-Pierre, Le Main, Ouhaus.

Enkele foto's geven wel iets weer van de natuur. Morgen nadert de Zwitserse grens.

1. Marjolijn meindersma:
    10 mei 2014
    Wordt nu echt wel jalours over die fraaie wandeling en interessante ontmoetingen. Je komt zeker heel verrijkt en anders terug. Begin er zelf ook zin in te krijgen.
  2. Mieke:
    11 mei 2014
    Ja Ger, wat Marjolyn ook al schrijft, hele bijzondere ontmoetingen en mooie gesprekken! En dat allemaal in die fantastische natuur!! Wat ben jij een geluksvogel dat je dit allemaal kan doen! Succes weer morgen Ger! Ik ga morgen voor vier dagen naar Ameland. De andere kant op dus!!