27 april 2014 van Bar sur Aube naar Clairvaux

28 april 2014 - Champagne, Frankrijk

De bajes voor langgestraften     Eindelijk Clairvaux     Voor de tweede keer Jaucourt     Het wijnfeest     Rustpunt op weg naar Clairvaux     Fontaine

Het eerste gedeelte gaat nog langs een geasfalteerde weg, waar iedere 20 minuten een auto voorbij raast. Ook komen er weer vele wijnbergen en dat betekent dat het omhoog en omlaag gaat, maar het gaat prima, de rugzak is wat lichter door het verwijderen van de slaapzak en dat merk je. Bovendien begin je er meer aan te wennen. In het eerste plaatsje heb ik in een Cafe de nonnen in Clairvaux gebeld en zij hadden een kamer voor me. 2 dorpen verder was een wijnfeestje, met muziek en dans voor de lokalen. Natuurlijk ben ik daar ook op afgestapt en op eens staan 3 nonnen voor me en vragen of ik hun in de morgen gebeld heb. Wonderbaarlijk. Zij zijn er gebleven en ik begon aan het mooiste stukje van de wandeling tot nu toe. Het gaat eerst geruime tijd steil   omhoog, maar wordt er wel wat geboden. Buitengewone mooie vergezichten. In het bos aangekomen wijst een blauwe pijl naar rechts en ik volg deze. Na ongeveer 1 uur zie ik beneden een dorpje liggen wat mij bekend voorkwam en ja hoor ik had een mooi rondje gedraaid en 10 minuten later was ik weer op het wijnfeestje. Ik vertelde mijn verhaal aan een familie die het feest wilden verlaten en zij vroegen mij mee te komen. Thuis aangekomen kreeg ik eerst een kop koffie en even later werd ik keurig bij de nonnen voor de deur afgezet. Zo werkt dat hier vaker in Frankrijk en waag het je niet iets te betalen. Tegenover het huis van den nonnen is een gevangenis voor langgestraften. Bezoekers worden ook regelmatig door de nonnen ondergebracht.

foto's in tegenovergestelde volgorde.

1. Marjolijn meindersma:
    28 april 2014
    Je ontmoet toch steeds weer heel aardige mensen. Ik meen wel elke dag. Dat geeft de wandelaar happy feeling
  2. Gerda en Jan:
    28 april 2014
    Ha Ger,
    gelukkig is het toch nog goed gekomen met jou en de nonnen!
    Misschien verzacht het de ""traumatische" ervaringen vanuit het verleden met deze dames ietwat.
    Wat leuk dat de mensen zo behulpzaam zijn; een feestje met de lokalen is natuurlijk altijd erg leuk.
    Geniet van al je ervaringen en wij wensen je een aangenaam vervolg van de voettocht!
    Hartelijke groeten van Gerda en Jan Mechelen