30'oktober 2014, Filattiera - Bibola

30 oktober 2014 - Lausanne, Zwitserland

De kerk van Merizo In de buurt van Merizo  Toen ik de foto maakte wist ik niet dat het Aula was.  Ik loop nog steeds over de weg naar Aula en de weg is druk, smal en gevaarlijk.  Na het verlaten van dit dorp (Terrarossa) moet ik te lang over asfalt blijven lopen.  De kerk fan Terrarossa

30 oktober 2014, Filattiera - Bibola
Vandaag een wat rare dag. Gewoon is al iedere dag prachtig weer, gewoon is ook koud in de ochtend en in de avond. Ongewoon is eigenlijk onduidelijke bewegwijzeringen en onduidelijke beschrijving in de wandelgids. En tot slot Is ook niet ongewoon dat ik iets over het hoofd heb gezien. Vaak worden er ook 2 mogelijkheden aangeboden en daar zit vaak de onduidelijkheid en delen van de wandeling door Indusstriegebieden kan ook fout gaan. In ieder geval heb ik er 2 keer  naast gezeten en toen ik tegen het een vrouw vroeg of ik goed zat kwamen we er maar niet uit. Uiteindelijk bleek dat ik Aula al een tijdje was gepasseerd. En het beeld van de wandeling herhaald zich. Blauwe lucht, schitterende natuur. Om 9.00 uur ben ik al in Villafranca en trekt de mist pas weg. Heel rustig. Ik kom langs mooie kleine dorpjes als Mecrone en Terrarossa. In het laatste koop ik een paar schijven salami en een paar bananen. In een bar in hetzelfde dorp neem ik een lange rust en geniet van de burgten op de heuvels en de omringende bergen. En dan wandel ik aan Aula voorbij. Geeft niet, hoef ik morgen niet te lopen.
Iets over de kwaliteit van de wegen. Zijn gewoon slecht. Er wordt hier en daar wel wat gerepareerd, maar niet vernieuwd en dat is een slecht teken, geen geld dus voor. Ook in de mooie dorpjes is het een gehobbel en ongelijkheid. Heeft mij, en dat is zeldzaam een blaar opgeleverd.
Het zijn de Italianen zelf die inzien dat het slecht gaat en zelfs vinden dat ze er niet meer uitkomen.
Ik heb wel de indruk dat dit in andere gebieden van Italië minder somber is. Jammer, want de gewone man/vrouw is niet de veroorzaker. De "sensa conto" boys mogen zich heel wat aanrekenen. Natuurlijk heeft het ook zijn charme, maar daar heeft de gewone Italiaan niets aan, die wil vast werk en niet dat nu al de erfenis opgegeten moet worden. Er zijn niet veel dingen waar ik er twee gelijktijdig van kan. Eigenlijk is dat er maar een en dat is wandelen en ook nog denken!
Terug naar het wandelen. Morgen verplaats ik mij naar Sarzana en loop dan het deel Bibola - Sarzana. Even heen en weer treinen en duimen jullie dat ik niets in de trein laat liggen.

1. Hetty:
    30 oktober 2014
    Reisgids in je tas, dat helpt , moet je niet je tas vergeten
    Ik zal duimen, veel loopplezier morgen!
  2. Lies:
    30 oktober 2014
    Geniet er morgen van de verhalen zijn super mooi
  3. Mieke:
    31 oktober 2014
    inderdaad hele mooie belevenissen en leuk opgeschreven Ger!
    Dit kunnen wij toch maar vanuit onze luie stoel mee maken! Bedankt!! En veel succes morgen. Ik duim!!
  4. Christel:
    31 oktober 2014
    Ja, Ger, heerlijk om te lezen, ik zie het helemaal voor me.
    Veel plezier verder.