2 november 2014, Sarzana - Marina di Massa

2 november 2014

Tussen Carrara en Marina di Massa  Voor Carrara  Bedwingen,om niet te veel foto's te maken.  De mooie piazza met marmer bestrating  Een schitterend pand op de piazza  Marmer  Marmer  Achter de bamboe is het ook mooi.  De burgt net buiten Sarzana.

2 november 2014, Sarzana - Marina di Massa
Wat een verschil met gisteren. Alleen in het begin een stevig klimmetje naar de burgt en daarna vrijwel vlak. Toch de tijd genomen om van het landschap te genieten. Natuurlijk is Toscana mooi, dat werd mij  50 jaar geleden ook al verteld. Toch heeft een frequente wandelaar daar andere gedachten over bedacht ik mij vandaag onder de wandeling. Wat is mooi? Mooi is voor mij vrijwel alles wat ik nog niet eerder heb gezien. Dat is nu de Toscana en een andere keer het Rhône dal en dan weer Zuid Limburg, of zelfs Pieterburen. Een wandelaar kijkt daar anders tegenaan. Hij/zij verplaatst zich met ongeveer 5 km. per uur, kan alles goed opslaan en een automobilist(e) raast er met 70 km. per uur doorheen. Ja de Toscana is heel mooi, maar ik heb nog weinig gezien wat ik voor de eerste keer heb gezien wat ik niet mooi gevonden heb. Dat geldt ook voor mensen.
Ik heb ze gezien van Botswana tot Libië en van Mongolië tot Nepal, nog nooit twee dezelfde gezien. Dat is ook heel mooi.
Zo dat is iets wat ik kwijt moest.
Ik noem u enkele plaatsen die ik passeer: Sarsanello, Lazaro, Colombie, Luni, klein maar fijn.
En dan komt Carrara, de stad van marmer. Zelfs de keien op de Piazza zijn van marmer, de banken in het park en de bestrating ook op blinden gericht is geribbeld van marmer. In een kerk was een Roemeens Orthodoxe dienst bezig en bij de Katholieken riep de pastoor toen hij merkte dat ik een stempel in mijn pelgrimboekje wilde loop maar alvast naar binnen ik kom zo. En via zijn woning, andere kamers, de Sacristie, de kerk, waar ik weer weg werd geroepen, omdat hij mij stressig  aan het zoeken was kreeg ik dan een stempel.
Toch ook nog maar even een andere kerk binnengelopen. Daar deden 2 gastarbeiders de dienst.
Ik denk dat ze uit een Afrikaans land kwamen. En allemaal flink in de marmer.
Na een Aporolletje op de Piazza het laatste deel van vandaag: Carrara - Marina di Massa.
Nog even iets anders: Als iemand wil dat ik wat marmerplaten meebreng om bv. zelf gemaakte bonbons op te koelen, laat het even weten.  Nu ook nog een tweede aanbod: er zijn wellicht mensen die van bamboe in hun tuin houden. Laten zij zich ook even melden. Wel met opgave van lengte. Het maximum is 4 meter. De hele wandeling bamboe in overvloed.
Tot morgen maar weer.

1. Mieke:
    3 november 2014
    weer zo'n mooi verhaal.......jij bent echt een levenskunstenaar Ger! Ik ben het helemaal met je eens, dat een wandelaar echt de tijd heeft om onderweg volop te genieten!! Succes morgen!
    vandaag geen marmer nodig en ook geen bamboe...
  2. Marjolijn meindersma:
    7 november 2014
    Ja Ger. Hier de bestelling: 100 stokken bamboe van elk 4 meter en nog 10 marmer platen voor bonbons. Met jouw conditie zal dat vast lukken.