20 oktober 2014, Pavia - Sancta Christina

21 oktober 2014

Monument in Belgioloso  Kasteel in Belgioioso waar nu Vintage plaatsvindt.Ook nog een begrafenis in het dorp.   De kerk van Sancte Christina   Onderweg naar Sancta Christina

20 oktober 2014, Pavia - Sancta Christina
In de zeer dichte mist vroeg gestart. Tot 50 meter rechts en links van het pad mist. Dus eerste  anderhalf uur niet veel gezien. Daarna trok het open en is het weer een zonnige dag geworden. Ik laat de Po vanaf Pavia gezien rechts liggen en passeer San Leonardo en San Giacomo. Het landschap verandert iets, de landbouw wordt iets gevarieerder En ook wordt meer groen zichtbaar.
Via deze velden kom ik over het enigste klimmetje Belgiaioso binnen. Ik red het nog tot Sancta   Christina en dan is het genoeg. Ik bezoek de kerk, wordt meegeloods naar de pastoor en krijg mijn stempel. Later zie ik hem in vol ornaat met vrouwelijke misdienaar over straat gaan en nog later zie ik hem met begrafenisstoet terugkomen. Overnachten hier kun je vergeten, dus ik keer terug naar Belgioioso via een lift van een aardige ( hoe kan het ook anders) mevrouw. Nu hier nog een overnachting. Hotel vol ivm Vintage. Ander hotel op maandag dicht. Pastoor maakt niet open.
Ga dan maar de kerk in en zie dat net een vrouw uit de biechtstoel. Ik denk nog wat moet dat aardig mens daar doen. Hij glip achter haar ook de biechtstoel in vraag de man, niet de pastoor, voor een kamer. Hij vraagt mij over een uur nog eens terug te komen. En ik was moe. Toch besloot ik maar te wachten, had ook niet veel andere keus. Na een uur was de pastoor aanwezig en zei zelf geen kamer te hebben, maar werd verwezen naar Mevrouw Burdini, centraal op de Piazda.
Een buitengewoon vriendelijke mevrouw, Mara, maakte open en ging met mij naar het naastgelegen pand en daar stond mij een volledig appartement ter beschikking, met alle voorzieningen, behalve internet. Prijs: vrije gave. Haar man was architect en huldigde mogelijk het principe: beter een Pelegrino dan een leegstand pand. Ik zit dus nu in de woonkamer, omringd door heiligen, ga straks naar bed, omringd door heiligen en op tafel ligt een boekje waarin pelegrino' s hun complimenten hebben geuit. Ik zie dat Fred hier niet geweest is. Jammer Fred.
Ik heb alleen geen internet en in het hele dorp in geen enkele zaak.
Dus het verzenden van berichten moet een of twee dagen wachten.

1. Lies:
    21 oktober 2014
    Petje af ger en veel succes
  2. Cor en Marianne:
    Hi Ger,

Zie je wel, alles sal regh kom, dat is telkens weer
    het verrassende als je zo onderweg bent, en dat
    is tevens ook hetgeen je moet proberen vast te
    houden als je weer thuis bent.

hartelijke groeten van Cor en Marianne
  3. Marjolijn meindersma:
    21 oktober 2014
    Zo hoort het ook voor pellegrinos omringd door heiligen. Had je een camino de Stripteuses willen afleggen moet.je een ander traject nemen. Of die ook stempels afgeven weet ik niet. Maar je talenkennis zal er.wel bij varen, zeker.hét Oostblok. Alhoewel ik begrijp dat je nu ook wat bedrevener wordt in het.Chinees. Op naar de volgende levensader wifi
  4. Mieke:
    22 oktober 2014
    mooi verhaal Ger! Succes morgen!
  5. Gerda en Jan:
    22 oktober 2014
    Aardige mevrouwen die nog gaan biechten! Dat lijkt voor ons intussen historie! Tussen de heilige beelden slapen, ook dat was hier aan de orde in het verleden. Bij mijn ouders op de logeerkamer hing vroeger een groot kruisbeeld boven het bed met aan iedere zijde de koppen van de twee moordenaars op een houten plankje bevestigd. In de tijd dat ik er nog eens logeerde stak ik mijn hoofd maar snel onder de dekens om deze aanblik te ontwijken!
    Groetjes en geniet van de nostalgie!!
    Gerda en Jan